You are currently viewing 5 wskazówek, które pomogą Ci zorganizować sesję zdjęciową w firmie

5 wskazówek, które pomogą Ci zorganizować sesję zdjęciową w firmie

Czy Twoja firma istnieje w mediach społecznościowych? Jeśli tak, czas pokazać światu to, co w niej najcenniejsze – ludzi. Dobre zdjęcia są kluczem do budowania wizerunku marki. Zanim jednak rozpoczniesz poszukiwania fotografa firmowego, dowiedz się, jak wygląda profesjonalna sesja zdjęciowa i dlaczego warto ją zorganizować.

Dlaczego warto zorganizować firmową sesję zdjęciową?

Profesjonalne zdjęcia przynoszą firmie szereg korzyści. Skoro odwiedzasz mojego bloga jestem pewna, że część z nich znasz. Ale czy wszystkie? Firmowa sesja zdjęciowa dostarcza Ci materiałów, które wykorzystasz w wielu obszarach. Wspierają:

  • Budowanie wizerunku marki – wysokiej jakości zdjęcia sprawiają, że Twoja firma wygląda bardziej profesjonalnie i wzbudza większe zaufanie w oczach klientów.
  • Wsparcie komunikacji z klientami – zdjęcia z sesji firmowej wykorzystasz na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, a także w materiałach promocyjnych, takich jak banery, ulotki czy prezentacje.
  • Wyróżnienie na tle konkurencji – w erze cyfrowej, gdzie każda firma walczy o uwagę klientów, profesjonalne zdjęcia pomogą Ci się wybić.

Ale to nie wszystko. Sesja zdjęciowa ma także wpływ na atmosferę wewnątrz firmy. Daje możliwość integracji zespołu i wzmacnia więzi między pracownikami. Zadbaj jednak o odpowiednie przygotowanie, ponieważ dla wielu osób wystąpienie przed obiektywem może być stresujące. Jak zminimalizować ten stres i zadbać o sukces sesji? Pokażę Ci, jak to zrobić.

Najczęstsze błędy przy organizacji sesji zdjęciowych w firmach – jak ich uniknąć?

WSKAZÓWKA I – Zacznij od DLACZEGO

Sesję zdjęciową traktuję jak projekt, który wymaga starannego przygotowania. Kluczem do sukcesu jest odpowiedź na pytanie: dlaczego potrzebujesz zdjęć? Poznanie tego celu pozwala dopasować wizualne rozwiązania do indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Dlatego wyznacz osobę odpowiedzialną za kontakt z fotografem, która pomoże w ustaleniu szczegółów.

Historia nr 1 – Firmowe headshoty 

Dyrektorka działu HR poprosiła o ujednolicenie zdjęć do komunikacji wewnętrznej. Projekt obejmował fotografowanie 120 osób. Od czego zacząć taki projekt? Od DLACZEGO.

Zdjęcia miały trafić do stopek e-mailowych i komunikatorów wewnętrznych pracowników. W takim przypadku wystarczą headshoty (ujęcia do szyi). Polecam je z dwóch powodów:

  • oszczędzają czas – brak potrzeby ustawiania sylwetki czy pozycji rąk.
  • są praktyczne – idealne do kanałów komunikacji wewnętrznej.

Dzięki takiemu podejściu czas na jednego pracownika został skrócony o połowę, a firma szybko otrzymała spójne zdjęcia, które spełniły swoje zadanie.

Historia nr 2 – sesje zarządu

Sekretarka Dyrektora poinformowała mnie  o rebrandingu. Potrzebne były profesjonalne zdjęcia zarządu do komunikacji zewnętrznej – na stronę internetową, do mediów społecznościowych i prasy.

Tu również kluczowe było DLACZEGO.
Zależało nam na zdjęciach spójnych wizualnie, ale oddających różnorodność zespołu. Jednocześnie fotografie członków zarządu powinny być dopasowane do różnych kanałów komunikacji (portrety, ujęcia sylwetek).

Każdy członek zarządu miał indywidualną sesję, co pozwoliło uchwycić jego osobowość, jednocześnie wpisując się w wizerunek marki.

Zrozumienie celu zdjęć to pierwszy krok do ich sukcesu. Każda sesja jest inna i wymaga dopasowanego podejścia. Dlatego współpraca z fotografem zaczyna się od rozmowy. To podstawa, aby stworzyć indywidualny plan, który odpowie na potrzeby Twojej firmy.

WSKAZÓWKA II – dopracuj SZCZEGÓŁY firmowej sesji zdjęciowej

Drobne, często pomijane detale mają kluczowe znaczenie dla efektu, który chcesz uzyskać. Dlatego nie zdziw się, gdy otrzymasz od fotografa firmowego listę pytań, tzw. brief. To dokument, który pozwala zrozumieć Twoje potrzeby i oczekiwania. Na jego podstawie stworzysz scenariusz sesji dopasowany do charakteru firmy. Wypełnienie briefu to pierwszy krok do sukcesu – unikniesz nieporozumień i otrzymasz zdjęcia, które w pełni spełnią oczekiwania.

O jakich jeszcze szczegółach warto pamiętać organizując firmową sesję zdjęciową? Na odpowiedzi nakierują Cię pytania, które polecam zadać sobie przed sesją. 

GDZIE zaplanować sesję zdjęciową?

Wybór lokalizacji ma ogromny wpływ na efekt firmowej sesji zdjęciowej. Masz do wyboru kilka możliwości:

  • Biuro: jeśli Twoje biuro jest nowoczesne, jasne i przestronne, warto je wykorzystać w czasie firmowej sesji zdjęciowej. Taka lokalizacja podkreśli autentyczność i klimat pracy w Twojej firmie.
  • Studio fotograficzne: jeśli biuro nie spełnia wymagań, warto rozważyć wynajem studia fotograficznego. W takich warunkach fotograf ma pełną kontrolę nad światłem i tłem, co umożliwia uzyskanie perfekcyjnych kadrów.
  • Plener: zdjęcia w otwartej przestrzeni – np. w parku, przy nowoczesnym budynku czy w historycznym centrum miasta – mogą nadać sesji niepowtarzalnego charakteru. Jednak tutaj przeszkodą jest polska pogoda, która lubi zaskakiwać. Dlatego sprawdź prognozę, nim podejmiesz decyzję.  

KIEDY zaplanować sesję zdjęciową?

Planowanie odpowiedniego terminu to podstawa sukcesu. W swoim kalendarzu uwzględnij co najmniej trzy terminy. Pierwszy to spotkanie z fotografem. Przed sesją warto umówić się na tzw. ‘viewing’. To spotkanie z fotografem, którego celem jest dopięcie kilku bardzo ważnych szczegółów, jak: harmonogram i plan sesji, kadry, miejsce, wizja i wiele innych. 

W kalendarzu firmowym zaplanuj także godziny sesji.  Zdjęcia najlepiej wykonywać w godzinach porannych, gdy naturalne światło jest najłagodniejsze i najbardziej korzystne. Na plus działa także fakt, że pracownicy na początku dnia są pełni energii i optymizmu. Jeżeli chodzi o czas, to zadbaj o pewien porządek. Przy większej liczbie osób do sfotografowania, ustal harmonogram, czyli kto i na którą godzinę ma się pojawić na sesji. A pamiętaj, że nie samą sesją pracownik żyje! Potrzebuje jeszcze czasu na przygotowanie – makijaż, fryzura i stylizacja ubrania. Uwzględnij to z fotografem. 

Przy dużej liczbie fotografowanych pracowników warto rozłożyć sesję na kilka dni. Dzięki temu unikniesz efektu ‘produkcji’. Zamówione ujęcia zyskają na jakości, bo fotograf będzie miał czas, by skupić się na każdym pracowniku, który stanie przed jego obiektywem. 

Ostatnim elementem, który warto uwzględnić w firmowym kalendarzu jest realizacja. Określ termin, w którym oczekujesz gotowych zdjęć. Standardowy czas obróbki to zazwyczaj 1-2 tygodnie.

JAK określić styl i potrzeby sesji?

Zanim sesja się odbędzie, zastanów się nad szczegółami technicznymi i estetycznymi. Warto doprecyzować rodzaj zdjęć. Zastanów się, czy potrzebujesz portretów indywidualnych, zdjęć grupowych, a może ujęć sytuacyjnych, pokazujących codzienną pracę zespołu?

W szczegółach sesji bardzo ważny element stanowi stylizacja. Zadbaj o spójny dress code dla pracowników. Najlepiej sprawdzą się jednolite i eleganckie stroje, dzięki którym zachowasz spójność na zdjęciach.

Jeśli masz przykłady zdjęć, które Ci się podobają, podziel się nimi z fotografem. To ułatwi stworzenie wizji zgodnej z Twoimi oczekiwaniami.

ILE zdjęć potrzebujesz?

Liczba zdjęć zależy od Twoich potrzeb i rodzaju sesji. Przykładowo:

  • portrety indywidualne: na stronę internetową wystarczą 1-2 ujęcia na osobę.
  • zdjęcia zarządu (historia nr 2): członkowie zarządu zazwyczaj potrzebują większej liczby ujęć – np. portrety formalne i mniej oficjalne, w sumie 10-20 zdjęć na osobę.
  • zdjęcia sytuacyjne: przydatne do mediów społecznościowych i prezentacji. Warto zaplanować co najmniej kilkanaście takich kadrów.

Wypełnienie briefu to nie koniec przygotowań. Profesjonalny fotograf przyjedzie na miejsce sesji, by osobiście sprawdzić lokalizację, oświetlenie i ustalić szczegółowy harmonogram. Zwróci uwagę na detale, które mogą wpłynąć na jakość zdjęć – od wyboru tła, po ustawienie świateł.

WSKAZÓWKA III – klucz do sukcesu to KOMUNIKACJA

Gdy dopracujesz szczegóły z fotografem, czas zmienić kanał komunikacji i poinformować o nadchodzącym wydarzeniu swoich pracowników. Bardzo ważna jest tu rola koordynatora – osoba odpowiedzialna za sesję zdjęciową z ramienia firmy. To ‘łącznik’ między fotografem, a pracownikami. Ustala szczegóły sesji zdjęciowej, a jednocześnie przekazuje pracownikom wszystkie ważne informacje od fotografa. Przed sesją wysyła e-mail ze szczegółowymi informacjami:

  • Data i czas: poinformuj pracowników o dokładnych dacie i przedziale czasowym sesji. Poproś, aby zarezerwowali sobie czas w kalendarzu. Fotograf poinformuje Cię, ile czasu będzie potrzebować na każdą osobę lub grupę.
  • Miejsce: wskaż lokalizację sesji (biuro, studio, a może plener). Jeśli w sesji bierze udział wizażystka, poinformuj pracowników o miejscu, w którym będzie wykonywany makijaż i fryzura. Wprawdzie to dodatkowy bonus w czasie firmowej sesji zdjęciowej, ale ma niesamowite znaczenie, gdy chodzi o wsparcie pewności siebie pracowników.
  • Cel: wyjaśnij pracownikom firmowe DLACZEGO. Podkreśl, czy zdjęcia będą wykorzystane na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, czy w materiałach marketingowych. Jasny cel pomoże pracownikom zrozumieć, dlaczego ich zaangażowanie jest tak ważne.
  • Stylizacja: przygotuj poradnik dotyczący ubioru i wyglądu na sesję. Oczywiście nie musisz robić tego samodzielnie. Zebrałam kilka najważniejszych wskazówek, które warto przeczytać przed firmową sesją zdjęciową (link do artykułu – przygotuj się do sesji zdjęciowej). Wierzę, że to nie tylko rady dotyczące stylizacji. Znajdą w nim wskazówki, które podbudują pewność siebie Twoich pracowników. 

Nie zapomnij wysłać przypomnienia dzień przed sesją, aby zmniejszyć ryzyko, że ktoś o niej zapomni.

WSKAZÓWKA IV – na zdjęciach widać EMOCJE

Zadbaj o komfort psychiczny pracowników. Wiele osób odczuwa stres związany z pozowaniem do zdjęć. Nic dziwnego. Nie robią tego na co dzień. 

Aby złagodzić te obawy, zapoznaj pracowników z fotografem. Podkreśl, że to osoba, która uwielbia pracę z ludźmi i wie, jak zadbać o dobrą atmosferę na planie. Fotograf nie tylko doradzi, jak się ustawić, ale również zadba o detale takie jak wygląd, naturalne pozy czy odpowiednie światło.

Przykładowo, fotograf może przeprowadzić krótkie ćwiczenia rozluźniające przed sesją lub wytłumaczyć, czego oczekuje od uczestników. Takie przygotowanie pomoże zminimalizować stres i zbudować większe zaufanie w relacji pracowników z fotografem.

Podkreśl, że sesja to nie tylko obowiązek, ale także okazja do dobrej zabawy i integracji zespołu. W dniu sesji stwórz przyjazną atmosferę. Akapit wyżej pisałam, że zadba o nią fotograf, ale Ty też możesz! Nie bój się wprowadzić kreatywnych rozwiązań! Może warto zorganizować tematyczną sesję zdjęciową lub dodać elementy humorystyczne, które rozładują napięcie. Zadziałają także małe zmiany – muzyka w tle lub drobne przekąski. A może wpadniesz na coś zupełnie nowego? 

WSKAZÓWKA V – w dniu SESJI zdjęciowej w firmie

Sesje zdjęciowe, na których stawiam w obiektywie więcej niż jedną osobę warto rozpocząć rano. Wtedy pracownicy przychodzą do pracy z energią, która udziela się pozostałym. Znam kilka elementów, które pomogą Ci ją utrzymać na dobrym poziomie. 

Jedną z nich jest plan. Polecam, by ułożyć szczegółowy plan działania z fotografem. Dzięki temu unikniesz lawiny pytań w stylu: co? gdzie? kiedy? Najlepiej przygotować uproszczoną wersję planu dla pracowników i powiesić ją w widocznym miejscu, np. w recepcji lub na tablicy ogłoszeń. Taki plan powinien zawierać informacje o godzinach sesji, podziale na grupy oraz lokalizacji.

Kolejna to przestrzeń. Warto ją odpowiednio przygotować na wydarzenie, jakim jest sesja. Część wskazówek (np. dotyczących tła czy światła), usłyszysz w czasie spotkania z fotografem na miejscu sesji. Jednak istnieje kilka elementów, o które warto zadbać, by wpłynąć na atmosferę. Wystarczy podzielić to miejsce na kilka stref: 

BEAUTY SPACE

kącik piękności, w którym działa wizażystka

LAST LOOK

miejsce, w którym ustawisz lustro. Pracownik może się w nim przejrzeć na chwilę przed wejściem przed obiektyw

FOOD CORNER

miejsce, w którym pachnie kawą i czymś smacznym (ciastko, croissant, owoce)

FOTO AREA

przestrzeń, w której przebywa tylko fotograf i bohater kadru

Projekt pod tytułem ‘firmowa sesja zdjęciowa’ nie kończy się wraz z ostatnim kliknięciem migawki. Czeka Cię jeszcze przeglądanie niektórych ujęć z fotografem. Nie jest to konieczne, ale zazwyczaj się odbywa. Z prostej przyczyny: z ciekawości bohaterów kadru. Możecie liczyć na profesjonalną opinię, ale także edycję, która podkreśli atuty pracowników, jednocześnie zachowując ich naturalny wygląd. 

A na koniec checklista, czyli przygotowanie do firmowej sesji zdjęciowej krok po kroku. 

Jak zorganizować sesję zdjęciową w firmie? - checklista

Zdaję sobie sprawę, że firmowa sesja zdjęciowa to spore przedsięwzięcie organizacyjne. Zwłaszcza dla osoby, która koordynuje tym projektem. Dlatego mam nadzieję, że z pomocą moich wskazówek, przestanie być obowiązkiem, a stanie się okazją do fantastycznej zabawy i integracji zespołu. 

Jeśli planujesz sesję zdjęciową w swojej firmie i szukasz profesjonalnego fotografa, zapraszam do kontaktu. Pomogę Ci przejść przez cały proces – od planowania, aż po realizację. Mam na koncie sporo sesji tego typu, od 10 do ponad 100 pracowników.

Dodaj komentarz